• Výuka kresby

4) Začínáme kreslit: Jak stínovat a šrafovat?


Minule jsme si řekli, že máme v kreslení 3 vyjadřovací nástroje - linku, stínování a šrafování. V tomto příspěvky si tedy řekneme něco o stínování a šrafování.

ŠRAFOVÁNÍ & STÍNOVÁNÍ

Toto je důležitá kapitola o tom, jak vytvořit iluzi plastického tvaru v kresbě.

Nejdříve se naučíme rozlišit, jaký je základní obecný rozdíl mezi šrafováním a stínováním:

  1. Stínování: nám říká pouze to, kde je světlo a kde stín a tahy u něj nejsou vidět

  2. Šrafování: nám může říkat, kde je světlo a stín, dále pak informaci o tvaru objektu a jeho materiálu; tahy jsou vidět

STÍNOVÁNÍ

Pro stínování je charakteristické, že nejsou vidět tahy tužkou (případně jinou technikou). Častá otázka, před kterou je postaven nejeden začínající kreslíř, zní: „Můžu stínovat rozmazáváním?“. Na to odpovídám, že u některých technik je to nezbytné (např. pastel nebo uhel), u jiných – pokud to člověk neumí – to vypadá amatérsky, například u tužky. Začíná-li se člověk učit kreslit tužkou,nedoporučuji si „usnadňovat“ práci rozmazáváním. Naopak naučit se vybudovat stíny tak, aby nebyly vidět tahy tužkou, je skvělý a důležitý tréning pro ruku.

Jak na to?

Stínování tužkou vytváříme tak, že v různých, vzájemně se překrývajících směrech vrstvíme krátké tahy. Ruku by měl mít člověk lehkou, aby kresbu příliš neztmavil a aby nebyly vidět tahy.

Mistrem v tomto typu stínování byl M.C. Escher. Když jsem se začínala učit kreslit, byl mým vzorem jak pro techniku kresby tužkou, tak pro genialitu optických iluzí, kterých dociloval perfektní znalostí perspektivních zákonitostí. Nechte se inspirovat i Vy:

(Prohlédněte si více Escherových prací zde: http://www.mcescher.com )

ŠRAFOVÁNÍ

U šrafování je funkční naučit se rozlišovat tyto 3 základní kategorie:

1) Šraf „45°“:

Je to základní typ šrafu. Používá se na počáteční rozvržení světel a stínů na objektu, ale i na prokreslenější práce. Neříká nám nic o tvaru. Jeho velkou výhodou je, že kresbu sceluje. Můžete ho tudíž použít kdykoliv během práce a kresba s ním bude vždycky vypadat kompaktně.

Jak na to?

Šraf „45°“ samozřejmě nemusí mít přesně 45°. Důležité však je, aby všechny jeho linky byly nakreslené ve stejném sklonu! Jedině tak bude tento šraf kresbu scelovat, v opačném případě jí bude spíš rozbíjet.

Perfektním příkladem užití šrafu 45°je Leonardo Da Vinci:

2) Šraf objemový/ tvarový:

Je to pokročilý typ šrafu. Říká nám, jaký má objekt tvar a jak se chová v prostoru, tudíž obohacuje kresbu o plasticitu a perspektivu. Pro jeho používání je tedy důležité perspektivu znát.

Jak na to?

Když chcete požívat objemový šraf, vždycky se sebe zeptejte: „Co o tomto tvaru můžu říct?“. Např. o stěně krabice můžu říct, že je to rovná plocha, tudíž je vertikální – to popíšu svislým šrafem. Její horizontální linie se v perspektivě sbíhají v úběžnících – proto i šrafy budu kreslit tak, aby se sbíhaly do patřičných úběžníků.

Dobrým příkladem užití objemového šrafu je Albrecht Durer:

3) Šraf texturový:

Je to nejpokročilejší typ šrafu. Popisuje materiál objektu. Například dřevo, vlasy, obočí, poréznost, vlákna apod. Pro jeho použití by měl člověk dobře znát perspektivu, stejně jako práci s linkou, stínem a světlem.

Jak na to?

U texturového šrafu je dobré mít na paměti, že nezačínáme kresbu texturou. Vždycky si nejdříve vyřešíme celkový tvar (např. u vlasů nejprve tvar hlavy), potom rozvržení světla a stínu a až potom kreslíme texturu. Textura se musí chovat v součinnosti s tvarem, na kterém se nachází.

Pro šraf texturový je krásnou ukázkou tato kresba od Proka:

POJĎTE SI TO SAMI VYZKOUŠET!

Řekli jsme si, jak pracovat s linkou, šrafem a stínem. Nyní si ukážeme krok za krokem, jak je používat, když chceme nakreslit jednoduchý box. Je to postup, který můžete samozřejmě aplikovat na všechny další hranaté objekty a že jich kolem sebe určitě najdete spoustu :). Důležité na tomto postupu je, že Vás naučí rozlišovat jednotlivá písmena kreslířské abecedy a aplikovat přístup, který trvdí, že: „Kresba by měla být hotová v každé své fázi.“

1) máme správně navisovanoukrabici, pouze v lehké lince

2) linkuvyčistíme a přidáme do ní informace o tom, kde je světloa kde stín. Spodní hrany krabice se nemusíme bát zvýraznit, krabice na nich stojí a tím pádem má sama pod sebou stín, který jí usazuje do prostoru. Naopak vzdálené dvě horní hrany nakreslíme tenkou a světlou linkou. Nejvzdálenější rohse však nemusíme bát zvýraznit, protože jednotlivé tvary od sebe oddělujeme ztmavením linky v místě jejich předělu – pamatujete? Navíc v tomto případě to zapustí roh do hloubky.

3) šrafem „45°“si zlehka rozvrhneme, kde bude stín a kde ne. Začínáme od míst, kde je stín nejtmavší(v tomto případě pravá stěna boxu) – tam se totiž nemusíme bát, že bychom něco zkazili :)

4) začneme zahušťovat šrafy – opatrně a zlehka zahustíme šrafy v oblasti hran boxu. Dbáme na to, aby šrafy přiléhaly k hraně – to podpoří iluzi celistvosti tvaru

5 ) plošně ztmavíme pravou stěnu, která je nejvíc ve stínu. Iluze prostoru a tvaru je založena na kontrastu – proto si hlídáme, aby mezi jednotlivými stěnami byl patrný rozdíl v intenzitě jejich stínu.

6) doposud jsme si vystačili se šrafem „45°“ - nyní však začneme přidávat další „písmena abecedy“. Použijeme tedy stínování a jemně přistínujeme rohy jak levé, tak pravé stěny krabice. Aby se nám plochy scelily, použijeme objemový - tomto případě vertikální šraf.

7) abychom zachovali princip kontrastu, opět plošně ztmavíme pravou stěnu. K tomu libovolně kombinujeme šraf „45°“, vertikální šraf i stínování.


8) nyní můžeme kresbu obohatit o objemové šrafy perspektivní. Nemusíme je aplikovat po celých plochách, bohatě postačí jejich náznak na některých místech. Dobře vypadá perspektivní šraf rozprostřený od hran do ztracena a jen na pár místech na ploše zlehka spojený. Perspektivní šraf použijeme i na vrchní stěnu krabice, kterou jsme doteď měli pojednanou pouze v „45°“ šrafu. Na této světlé ploše se však vyplatí být spíš opatrný – méně je více.

9) Finišujeme kresbu - na závěr jemně a podle citu přikontrastníme některé hrany. Vypadá dobře, když na některých místech obrysová linka plynule přejde ve stín. Pro přesvědčivěší efekt plastičnosti si vezmeme k ruce plastickou gumu a prosvětlíme hrany krabice – je to funkční ze dvou důvodů:

a) žádná hrana není ve skutečnosti stoprocentně ostrá b) napomůže to vyniknutí kontrastu mezi jednotlivými plochami

Prošli jsme si kresbu krok za krokem tak, aby byla v každé své fázi hotová. Je jen na Vás, ve které fázi se rozhodnete kresbu ukončit. Toto je pouze základní shrnutí možností, které máte k dispozici. Nebojte se s nimi experimentovat a zkoušet, co Vám půjde a co se Vám bude líbit. Určitě objevíte mnoho vlastních, nových cest :).

Příště si řekneme zase víc!

Do té doby se mějte krásně,

Vaše

Bára Maštrlová.

#stínování #šraf #šrafování #textura #MCEscher #Leonardo #Dürer

15,035 zobrazení