• Výuka kresby

Recept na hrušku suchým pastelem


Krásný den všem!

Tento post vznikl vlastně náhodou - moje studentka Irenka se potřebovala seznámit blíž s prací s barvami. A jelikož suchý pastel je pro takové seznámení skvělá technika, slíbila jsem jí ukázat pár fíglů na jednoduchém námětu hrušky. A jak si Irenka jednotlivé fáze fotila, napadlo mne, že by bylo fajn se o celý postup také podělit s vámi zde na blogu. Třeba Vám to přijde vhod ;).

O SUCHÉM PASTELU

Suchý pastel (nebo v obchodě pod názvem křída prašná umělecká) je úžasná technika. Na pastelu je skvělé, že i při práci na obyčejný papír či baličák se s ním dají dělat docela divy. A co teprve na strukturovaném papíře! Lze s ním pracovat expresivně, a lá prima, lineárně, vrstveně, roztírat i neroztírat, atd. Škála jeho projevu je opravdu krásně široká.

Osobně mne na této technice fascinuje ten způsob práce, kdy při použití vhodného, výrazně strukturovaného papíru, se s ním dají docilovat opravdu promakané vrstvené kresby. Proto suchému pastelu přezdívám suchá malba, jelikož v tomto případě má mísení jednotlivých vrstev podobné zákonitosti jako práce s lazurami v olejomalbě či akrylu.

Jelikož je suchý pastel barevná technika, pochopitelně do hry vstupuje teorie barev. Ta je na delší povídání, ostatně ne nadarmo je tomuto tématu věnováno mnoho publikací a každý malíř má svoje know-how, jež jeho práci činí výjimečnou. Pokud o teorii barev slyšíte prvně, můžete si pustit toto kratičké video >, které mne na youtube zaujalo a vysvětluje nezbytný základ (je to sice v angličtině, ale z obrázků jde princip pochopit).

Pokud vám teorie barev není neznámá, tak jen shrnu, že velmi ráda používám hlavně základní barvy (tj. žlutou, červenou a modrou). Pochopitelně záleží na námětu a na tom, jaké vyznění se člověk snaží docílit ;). A protože možných přístupů je opravdu až děsivě hodně, tak jsem se v případě instruktážní hrušky zaměřila opravdu jen na základní barvy doplněné o bílou, okr a umbru.

POUŽITÝ MATERIÁL

Ke kresbě byly použité tyto pastely (kliknutím na barvu se vám otevře link na konkrétní produkt):

zlatý okr > 8500/50

umbra pálená > 8500/57

běloba titanová > 8500/01

žluť zinková > 8500/013

červeň pyrolová > 8500/170

modř tyrkysová > 8500/ 76

Dále pak papír na pastel (kusový arch s hrubou strukturou a vysokou gramáží určený pro pastel, zakoupený v Altamiře - bohužel ho nenabízejí v eshopu, proto nemůžu dopřát link), guma plastická modrá a guma v tužce (oboje Koh-i-noor) - na eliminaci kresebných omylů. Též kousek toaletního papíru na urychlení roztírání (použitý velmi výjimečně, neboť sice dobře a stejnoměrně roztírá pastel do lazury, ale také odebere hodně pastelu pryč), vatové tyčinky z DM na odstranění většího množství vrstev pastelu a samozřejmě na závěr fixativ na pastel >, který nenaruší barevnost pigmentů.

JDEME NA TO!

1) Naměřím si základní rozvržení hrušky, tj. proporce, středovou osu, perspektivu, záchytné body. Na podkresbu, kterou provádím zlehka, použiji zlatý okr.

2) Nanesu základní tón podkladu – námět i pozadí stejnoměrně zlehka přejedu naplocho položeným světlým pastelem (nemusím moc, pigment pastelu je dost sytý, takže i relativně málo materiálu lze při roztírání použít na docela velké ploše; radím si to nejprve vyzkoušet na kousku hrušky) a zatřu toaletním papírem do struktury papíru. Při roztírání si hlídám, abych nepřišla o kontury hrušky.

3) Přidám další vrstvu zlatého okru – zvýrazním si konturu a rozvrhnu si pozici vlastních stínů, které vetřu prsty do struktury papíru. Pokud bych neodhadla intenzitu nějakého zásahu, nevadí, můžu ho ztlumit rozetřením do ztracena toaletním papírem (je to lepší než gumovat).

4) Vstoupím do kresby umbrou pálenou – zlehka zasáhnu do stínů a kontur, přikontrastním.

5) Zatřu umbru prsty do podkladu (vidíte, že i pár lehkých čar tmavým pastelem se při roztírání docela výrazně projeví).

6) Celou kresbu včetně pozadí přejedu silnou vrstvou bílého pastelu, na který se nebojím pořádně přitlačit. Prsty ho zatřu do papíru tak, aby úplně zmizela struktura papíru (pozor - je to dost namahavé a náročné na bříška prstů! Přesto se to vyplatí vyplatí dělat ručně, toaletní papír by pastel totiž setřel).

Předchozí vrstvy se s bílým pastelem spojí, ale neztratí se, budou dál prosvítat. Bílý pastel vytvoří skvělé pojivo pro mísení dalších vrstev barev. Nemusím se bát, že by bílý pastel budoucí vrstvy barev ovlivnil v jejich sytosti, suchý pastel má natolik krycí pigmenty, že bílou vždy překryjí. Další věc je, že při fixování se všechny vrstvy propojí a barva se rozzáří, tj. celá hruška se najednou vyloupne :).

7) Umbrou pálenou si zlehka zvýrazním konturu, silnější bude tam, kde je víc stínu (např.v místech, kde se hruška dotýká podložky, nebo tam, kde jeden tvar končí a začíná další – viz kapitola linka > ).

8) Zlehka přejedu celou hrušku zlatým okrem a naznačím si i vržené stíny.

9) Prsty vmísím okr i umbru do podkladu.

10) Zasáhnu žlutí zinkovou do všech vlastních stínů, tj. zlehka přejedu pastelem a prsty promísím s podkladem.

11) Totéž udělám i s červení pyrolovou – zlehka nanesu do všech stínů a zatřu do podkladu.

12) Bílou si zvýrazním světla, trochou umbry vlastní stíny a konturu.

13) Předchozí vrstvy opět zatřu do podkladu, podle citu přidám i červeň. Též za použití umbry, okru, žluté, bílé a červené zvýrazním i stopku hrušky.

14) Vstoupím do vlastních stínů a do kontrastů modří tyrkysovou – velmi zlehka a opatrně je přejedu modrým pastelem (podle principu čím tmavší barva, tím sytější pigment, tzn. větší riziko ztmavnutí a nežádoucího efektu „zezelenání“ při promísení s předchozí žlutou a okrem).

15) Vrstvu modři prsty promísím s předchozími vrstvami, vzniknou mi tak nazelenalé tóny. Pro lepší hru s modelací si můžu podle citu pomoci zásahy bílou. Trochou modré zasáhnu i do pozadí za hruškou.

16) Aplikuji umbru do míst, kde chci zvýraznit, že se hruška dotýká podložky, do „bubáku“ a do stopky. Do vrženého stínu dodám decentně červeně a modři. Do plochy před hruškou trochou žluti a modři natónuji podle citu zelenou barvu hrušky. Na hrušce si pak pomocí žluté, červené, modré a bílé můžu ještě pohrát s podkladovou modelací.

17) Umbrou pálenou velmi zlehka zasáhnu do vlastních stínů (je třeba si vyzkoušet, jak se to bude dělat lépe, zda tupováním pastelu prstem - tj. pastel natřít na prst a lehkými doteky ho nanést, kam potřebuju - nebo lehkým dotekem pastelu přímo do kresby), dál též doladím kontury, domodeluji stopku.

18) Bílým pastelem zvýrazním světla jak na velkých tělesech, tak v detailech (kolem „bubáku“, na stopce). Doplním informace do pozadí – modrou dotónuji vržený stín pod stopkou, tou samou barvou doplním pozadí za hruškou. Bílou barvou na hrušce též naznačím objemové šrafy.

19) Za použití červené a umbry dotónuji finální načervenalý nádech hrušky. Aplikuji červenou do všech vlastních stínů a trochu i do vržených – opět pastel můžu ji nanášet jak velmi opatrným dotekem samotným pastelem, nebo ho tupovat prstem). Dál už jen kresbu zafixuji :).

Tolik ve zkratce recept na hrušku vrstveným pastelem. Snad jste nepřišli o bříška prstů a tutorial vás aspoň trošku obohatil ;).

Hezký podzim

a mějte se báječně,

Bára Maštrlová.

#pastel #tutorial #barvy #suchýpastel

764 zobrazení